Sporvejsbyer > Göteborg
Linjerne
Klik på kortet for at se det i fuld størrelse.
1 |
Tynnered–Östra Sjukhuset |
2 |
Högsbotorp–Krokslätt |
3 |
Marklandsgatan–Kålltorp |
4 |
Mölndal – Angered |
5 |
Torp–Länsmansgården |
6 |
Länsmansgården–Kortedala |
7 |
Tynnered–Bergsjön |
8 |
Frölunda–Angered |
9 |
Kungssten–Angered |
10 |
Guldheden–Eketrägatan/Biskopsgården |
11 |
Saltholmen–Bergsjön |
12 |
Veteranlinje, Centralstationen–Liseberg |
13 |
Marklandsgatan–Linnéplatsen |
Materiellet
M22 (Mustang) - Bygget af ASEA i 1943-1944
Samtlige 15 vogne, nummererede 211-225, ombyggedes i 1951-1952 til et M23 lignende design.
Vognene tages ud af drift 2. september 1967, da de ikke ombygges til højretrafik.
M23 (Mustang) - Bygget af Hägglunds i 1948-1952
63 vogne, i nummerserien 1-63
M25 - Bygget af Hägglunds i 1958-1962
125 vogne, i nummerserien 501-625.
116 passagerer (38 siddepladser / 78 ståpladser)
I trafik indtil 1994.
M28 - Bygget af ASJL / ASEA i 1965-1967
70 vogne, i nummerserien 701-770.
116 passagerer (38 siddepladser / 78 ståpladser)
Kopieret nøjagtigt efter en fuldstørrelse M25, da Hägglunds ikke ville dele sine oprindelige tegninger med ASEA. ASEA måtte bygge vognene, da Hägglunds ordrebøger var fulde.
M29 - Bygget af Hägglunds i 1969-1972
Nummerserien 801-860
118 passagerer (36 siddepladser / 82 ståpladser)
M21 / M31 - Bygget af ASEA i 1984-1992
Samtlige M21 vogne ombyggedes i 1998-2002 af ASEA / MGB til M31 vogne. Der tilføjedes en lavtgulvsmidtervogn.
Nummerserien 300-380
M21 - 183 passagerer (57 siddepladser / 126 ståpladser)M31 - 202 passagerer (83 siddepladser / 119 ståpladser)
M32 (Sirio) - Bygget af AnsaldoBreda i 2004-2009
Nummerserien 401-440
179 passagerer (83 siddepladser / 96 ståpladser)
Historiske milepæle
1879 - Første hestesporvogn kører.
1902 - Første elektriske sporvogn kører.
1909 - Linjenummerering indføres.
1943 - Første M22 vogn sattes i drift.
1959 - Første M25 vogn sattesi drift.
1967 - Sverige skifter til højretrafik.
1984 - Første M21 vogn sattes i drift.
2004 - Første M32 vogn sattes i drift.
Åbnet 1879 / Elektrificeret 1902 - Eksisterer stadig
¨
Siden er opdateret 2010