Sporvejsbyer > Göteborg

Linjerne

Klik på kortet for at se det i fuld størrelse.

 

1

Tynnered–Östra Sjukhuset

2

Högsbotorp–Krokslätt

3

Marklandsgatan–Kålltorp

4

Mölndal – Angered

5

Torp–Länsmansgården

6

Länsmansgården–Kortedala

7

Tynnered–Bergsjön

8

Frölunda–Angered

9

Kungssten–Angered

10

Guldheden–Eketrägatan/Biskopsgården

11

Saltholmen–Bergsjön

12

Veteranlinje, Centralstationen–Liseberg

13

Marklandsgatan–Linnéplatsen

Materiellet

M22 (Mustang) - Bygget af ASEA i 1943-1944

Samtlige 15 vogne, nummererede 211-225, ombyggedes i 1951-1952 til et M23 lignende design.

Vognene tages ud af drift 2. september 1967, da de ikke ombygges til højretrafik.

 

M23 (Mustang) - Bygget af Hägglunds i 1948-1952

63 vogne, i nummerserien 1-63

 

M25 - Bygget af Hägglunds i 1958-1962

125 vogne, i nummerserien 501-625.

116 passagerer (38 siddepladser / 78 ståpladser)

I trafik indtil 1994.

 

M28 - Bygget af ASJL / ASEA i 1965-1967

70 vogne, i nummerserien 701-770.

116 passagerer (38 siddepladser / 78 ståpladser)

Kopieret nøjagtigt efter en fuldstørrelse M25, da Hägglunds ikke ville dele sine oprindelige tegninger med ASEA. ASEA måtte bygge vognene, da Hägglunds ordrebøger var fulde.

 

M29 - Bygget af Hägglunds i 1969-1972

Nummerserien 801-860

118 passagerer (36 siddepladser / 82 ståpladser)

 

M21 / M31 - Bygget af ASEA i 1984-1992

Samtlige M21 vogne ombyggedes i 1998-2002 af ASEA / MGB til M31 vogne. Der tilføjedes en lavtgulvsmidtervogn.

Nummerserien 300-380

M21  - 183 passagerer (57 siddepladser / 126 ståpladser)M31  - 202 passagerer (83 siddepladser / 119 ståpladser)

 

M32 (Sirio) - Bygget af AnsaldoBreda i 2004-2009

Nummerserien 401-440

179 passagerer (83 siddepladser / 96 ståpladser)

 

Historiske milepæle

1879 - Første hestesporvogn kører.

1902 - Første elektriske sporvogn kører.

1909 - Linjenummerering indføres.

1943 - Første M22 vogn sattes i drift.

1959 - Første M25 vogn sattesi drift.

1967 - Sverige skifter til højretrafik.

1984 - Første M21 vogn sattes i drift.

2004 - Første M32 vogn sattes i drift.

Åbnet 1879 / Elektrificeret 1902 - Eksisterer stadig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

¨

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden er opdateret 2010