Historie

Man måtte i 1941 indstille produktionen af de ellers populære Lundingvogne på grund af krigen og den dertilhørende materialemangel. Passagermængderne på sporvejene øgedes dog og man var derfor nødt til at bygge flere sporvogne. Derfor igangsatte man bygningen af en ny sporvognstype, der ikke stillede krav til de samme materialer som Lundingvognen gjorde. Man baserede den nye sporvognstype på den klassiske Standardvogn, med to aksler, hvor Lundingvognene ellers havde bogier, der var langt mere moderne. Krigen taget i betragtning kom der dog nogle udemærkede og pæne vogne ud af projektet, og der blev ialt bygget 44 motorvogne og 65 bivogne. Den sidste scrapvogn kørte den 1. januar 1968.

 

Scrapvogn nr. 470 på linje 20.

 

Tekniske egenskaber

Ialt bygget: 44 motorvogne, 65 bivogne

Nummereret: 447-490

Længde: 10.4 m.

 

Scrapvogn nr. 470 på sporvejsmuseet i Skjoldenæsholm.

 

Indretning

20 siddende 48 stående

Københavns Sporveje > Scrapvognen

Krigstidsmodellen. Bygget af forhåndenværende materialer. Deraf navnet